להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 





                                         








לימוד דקדוק אנגלי – שינון חוקים או לימוד בדרך טבעית

הדרך המקובלת ללמד דקדוק אנגלי היא ללמד את החוקים של דקדוק אנגלי, ואחר לתת לתלמיד מספר תרגילים, בדרך כלל משפטים שבהם מופיע הפועל בסוגריים, והתלמיד פותר אותם.
בדרך הזו ישנם מספר בעיות: ראשית התלמיד לא קורא את כל המשפט כשהוא פותר את התרגיל.
אם הוא יודע שזהו תרגול של זמן בודד הוא פשוט הופך את הפועל לצורה הנכונה לפי כללי זמן זה, מבלי לראות את מילות הזמן ומבלי לשים לב לצורת המשפט וכו.


שנית הוא מתכונן למבחן באותה דרך, ובמיוחד כשזהו זמן בודד, בדרך כלל אין לו בעיה לענות נכון.
יומיים שלושה אחרי המבחן , אם לא קודם לכן הוא שוכח את הכללים ואינו יכול לפתור תרגילים אלו שוב, ללא לימוד הכללים מחדש.
המסקנה היא: אין ערך לצורת לימוד זו, אולי היא טובה לצורכי נתינת ציונים אך לא לידע באנגלית
ברגע שהתלמיד לומד זמן שני בדקדוק אנגלי באותה צורה, מתחילות הבעיות, הוא נעשה מבולבל אינו מסוגל להבחין בין שני הזמנים מערבב אותם וטועה ללא סוף.
דוגמא לכך היא ערבוב זמני הווה פשוט והווה ממושך. 
הבלבול כאן הוא מוחלט, התלמיד לא מבחין בין הזמנים גם אם למד אותם בכיתות ו, ז, ח ועוד.
כלומר גם לאחר שלוש שנות לימוד, הוא עדיין עושה את אותם שגיאות.
כך גם בין זמני עבר פשוט ועבר ממושך, ועוד יותר בין זמני הפרפקט למיניהם.
האם אדם שמדבר אנגלית בצורה טובה באמת עוצר וחושב האם להוסיף את האות אס לאחר גוף שלוש יחיד בהווה פשוט, האם הוא חושב על כללי הדקדוק האנגלי?
בודאי שלא.
מדוע תלמיד שלמד אנגלית בבית ספר מכתה גימל לא מסוגל, למשל בכיתה יוד, אחרי שמונה שנים !!! לדבר אנגלית אם בכלל, ללא שגיאות דקדוקיות אלמנטאריות, באותם זמנים ששנן בדרך לע"ל במשך שמונה שנים.
התשובה היא פשוטה, הוא למד זאת בדרך מלאכותית.
הדרך השנייה היא ללמד דקדוק אנגלי בדרך טבעית, כלומר לחשוף את התלמיד למשפטים שלמים באנגלית הכתובים בצורה נכונה. משפטים שעליו לקרוא אותם בשלמותם, לכתוב אותם או דומיהם בשלמותם, וכך גם לדבר ולהשתמש במשפטים בשלמותם.
כך נשיג לימוד טבעי של השפה. הדקדוק האנגלי יהיה חלק מהשפה, כולל אוצר מילים באנגלית, כולל איות נכון, כולל כתיבת משפטים בדרך נכונה.
כלומר יחידת הבסיס של השפה צריך להיות המשפט ולא המילה הבודדת ולא הכלל הדקדוקי הבודד.
לדוגמא אם התלמיד יהיה חשוף למשפטים שהוא יקרא או יכתוב או ידבר, שבהם למשל, כמובן מאליו, משפט בהווה פשוט המכיל גוף שלישי יחיד, הפועל יופיע עם האות אס, או אי אס, או איי אי אס בהתאם לכללי הדקדוק למשל:
David goes to school every day. 
David always goes to school.
בכך אנו משיגים את הדברים הבאים:
התלמיד נחשף לצורת המשפט האנגלי הנכונה בשלמותה. הוא מתרגל לקרוא את המשפט בשלמותו, להבין אותו בשלמותו, כולל צורת הכתיבה הנכונה, הדקדוק האנגלי הנכון, מילות הזמן של הזמן המתאים משתלבות במוחו באופן טבעי בצורת הפועל הנכונה לאותו זמן, ולכן כשירצה לכתוב משפט אנגלי נכון במבחן או בחיבור או במכתב שירצה לכתוב.
כשירצה לדבר אנגלית נכונה, כל המשפטים יצאו באופן טבעי מבלי שיצטרך לבדוק איך עליו להגיד אותם.
גם הבנת המאמרים והספורים תהיה פשוטה יותר, כי הוא יקרא משפטים שלמים ולא מילים בודדות, ויקשור אותם יחד. מהמשפט המלא הוא יבין גם מילים שפירושן לא ידוע לו.

לסיכום: אני ממליץ על הדרך הטבעית, דרך המשפט השלם ללימוד השפה האנגלית, על מרכיביה השונים:
הדקדוק האנגלי, אוצר המילים האנגלי, האיות האנגלי והמבנה הנכון של השפה האנגלית.



 

 

                                                                       כל הזכויות שמורות למידע - רוזנבליט - חיפה 
לייבסיטי - בניית אתרים